DENOMINACIÓ

TORRE CLIMENT SAVALL

ADREÇA

C/ Arcadi Balaguer 116/Centre

AUTOR

Joan Font

ÈPOCA

1558, si bé la seva part inferir pot ésser del s. XIV

DESCRIPCIÓ

Torre de defensa de planta quadrada amb accés pel primer pis que es tancava mitjançant un pont llevadís articulat per un sistema de politja amb cadenes controlable des del l’interior. La planta baixa era usada com a magatzem i/o quadra, amb accés independent, i les superiors com a habitatge en cas de perill. Es corona amb un matacà continu o barbacana al llarg de tot el perímetre, que la caracteritza respecte les altres torres del mateix tipus, posseint un emmermelat escalonat reconstruït correctament pels actuals propietaris en consolidar la torre. S’hi accedeix per dues portes situades a la façana NE, on tenia adossada la masia anomenada Can Tivalla o Tivaller que donava al camí Ral de València. La torre té les arestes, portes i finestres, així com el matacà de la coronació, fetes amb carreus ben tallats de pedra de marès vermella, essent els murs de paredat antic.

A la façana SO posseeix una inscripció amb el text següent:

“JHS.AY/1558. Climent SA-VAL BALLE MA FETA PER MA DE IOHA FOT”, que pot transcriure’s per “Jesús Home Salvador. Any 1558. Climent Savall Batlle m’ha fet per mans de Joan Font”

ESTAT ACTUAL

Obra major: Consolidada.

Coberta i trespols: Substituïts els originals per biguetes de formigó i revoltons ceràmics.

Façanes: Regular

Interior : Deteriorat

QUALIFICACIÓ URBANISTICA PGM

Sistemes. Parcs i jardins urbans actuals de caràcter local. 6ª

JUSTIFICACIÓ DE LA INCLUSIÓ

II-b

ÚS EXISTENT

Taller artesanal (2.2/3.7.3.)

NIVELL DE PROTECCIÓ

B-1ah

Arquitectura militar inventariada: Decret 22-4-1949, núm. 070. Inventario del Patrimonio Arquitectónico. Prov. Barcelona. Ministerio de Cultura 1980. N. 0830 Caldria restaurar-la acuradament. Cal recuperar tots els elements de pedra treballada.

CONTEXT

A l’antic Camí Ral de València en un sector urbà molt deteriorat que ha patit grans transformacions en les darrers trenta anys

CRONOLOGIA

1427        Primeres dades documentals de la torre

1553        En el fogatge consta el nom de Climent Savall

1558        Data de construcció que s’indica a la façana.

1597-1615 Antoni Savall, administrador de l’altar parroquial

1901 i 1913 Fotografies on encara es veu Can Tivalla al costat de

 la torre

1926      Fotografies on es veuen restes de Can Tivalla.

1954      Fotografies sense restes de Can Tivalla.

Anomenada “Torreó Mediterrà” (sic) els darrer anys.

BIBLIOGRAFIA

N. Lorenzo i Galés. Origen y desarrollo de un núcleo de población agrícola y costero. Castelldefels. Tesi de llicenciatura. Inèdit 1984

ARXIU CEC.

ARXIU DIOCESÀ DE BARCELONA. . Visites pastorals (1403-1891)

ARXIU SCCM.DIPUTACIÓ DE BARCELONA. Gran Geografía Comarcal de Catalunya.Vol.8. Fundació Enciclopèdica Catalana, 1982